Bramming jernbane remise.
Remisebygningen blev opført i 1881, og 3 år efter kom et vandtårn. (Det blev sprængt under en sabotage i 1944).
Bramming remise er en del af Dansk Jernbane Klub – en forening for jernbaneentusiaster og damp-fans. Foreningen i Bramming har en halv snes medlemmer.
Remisen har ikke noget med statsbanerne at gøre, men lejer sig ind i bygningen for et symbolsk beløb.
De gamle lokomotiver MO 1848 og 1829 har Bramming Remise købt for 100 kr. da de blev udrangeret i 1982.
Damplokomotivet HS 399 har Bramming Remise købt fra Stålværket i Frederiksværk hvor den blev brugt til at rangere godsvogne.
Hver gang remise-folket skal ud at køre på enten personbaner eller nedlagte strækninger, skal de melde sig i god tid til DSB i København for at få en tilladelse. DSB skal desuden have skinneleje pr. kørt kilometer, og togrejsen skal forsikres.
Traditionelle sommerture for Bramming Remise er ture til Ribe eller Glejbjerg og Lunderskov. Der foregår også ture på den gamle diagonalbane til Grindsted
- For at læse teksten :
- ( tryk ctrl og rulle med hjulet på musen. Husk at nulstille. )
- Har man lyst til som frivillig at arbejde med ældre tog, kan man henvende sig
- på remisen og tale med lederen her. Der er arbejde for alle faggrupper, blandt kvinder og mænd.
Der vil tilgå flere interviews med lederen af værkstedet.